Blogg100 Dag 3 Tillfrisknande är färskvara

Tillfrisknande är färskvara. Att göra en behandling och tro att nu är det över, nu behöver jag aldrig dricka eller droga mer, är bedrägligt. Inuti en alkoholist finns en missbrukarpersonlighet som ständigt kommer att jobba för att få tillbaka värdpersonen till drogen. Den delpersonlighetenen börjar växa så fort det inte längre pågår en form av tillförsel av "näring" till den äkta delen, den del som vill ha ett fint liv, med sunda tankar och handlingar, med ett liv i närvaro, och mål och visioner och en inre frid.
Tillfrisknandet sker i nuet. En dag i taget. Livet ut, för den som vill ha en bra nykterhet. Verktygen till detta får alkoholisten i behandlingen. Ibland tror han/hon att det finns en lättare väg än att använda dessa verktyg. Det brukar visa sig att det inte är så lyckat att tro det.

Lördag i dag, med sovmorgon till åtta, lång frukost i soffan, ingen stress, ingen tid att passa.
Bara jag och tystnaden i huset. Dagen är min att förvalta, liksom livet. Jag har ett ansvar för mitt liv, ingen annans liv och ingen annan har ansvar för mitt. Det är rätt skönt att det har landat i mig. För många år sedan var jag övertygad om att det var mitt ansvar att få alkoholisten att bli nykter. Och mitt ansvar att få andra att må bra. Det var ett tungt ok att bära.
I dag vet jag bättre.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Matt denna natt.

En hinner inte med.