Sidvyer, senaste månaden

torsdag 2 mars 2017

Blogg100 Dag 1


Jag har grupper och enskilda samtal med anhöriga. Anhöriga till någon som dricker för mycket eller använder andra droger. Anhöriga som lever i ständig oro och som har förvirrade tankar som aldrig slutar snurra, och som bär på massor av obesvarade frågor. Anhöriga som är kolossalt kärleksfulla människor, och som vill väl, men i brist på kunskap gör saker som bara leder den beroende ännu längre in i missbruket.

Kanske kommer mina inlägg att handla mycket om beroendesjukdomen, och om medberoendet. Kanske kommer ett frö att sås hos någon som läser, kanske inte, men ämnet är ständigt aktuellt och vi kan inte stoppa huvudet i sanden hur länge som helst, sjukdomen härjar vilt och den bryr sig inte om ifall du är hovrättsdomare eller något annat, lika lite som cancer eller diabetes bara skulle drabba vissa.
Ingen har valt att bli alkoholist. 
Ingen är ansvarig för sin sjukdom.
Men var och en, som är beroende, är ansvarig för sitt tillfrisknande.

Men jag kommer att skriva om annat också, som blommande tibast och solglitter på vågorna, och om min flytande veranda som jag införskaffade förra året och som jag älskar att vara på. Och om tacksamhetslistor och tankens kraft och om att livet är här och nu! Och om att ingen annan än du har ansvar för dig och ditt liv. Make it good! 


Välkomna att följa #blogg100 som jag startar den 2:a mars eftersom jag missade en dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Skriver helst i hängmattan på min blommande ö, med kaffemuggen bredvid. Jag tror att det går att skriva, tänka, sjunga, måla och rabbla ord som skapar våra liv. Affirmationer är kraftfulla! Jag har skapat ett hus vid havet på det viset. Jag vägrar att delta i samtal om vinterkräksjukor och annat elände, jag vill inte ge min uppmärksamhet till det jag inte vill ha i mitt liv, eftersom jag tror att jag drar till mig det genom att fokusera på det. Det första jag tänker på när jag vaknar är allt jag har att vara tacksam över. Dagen blir alltid så bra då. Mest glad blir jag av två älskade små ungars kiknande skratt när vi busar tillsammans. Då finns inget annat, och mitt hjärta svämmar över av rosa lyckobubblor.