Sidvyer, senaste månaden

tisdag 14 mars 2017

#Blogg 100 Dag 13 Vad är det som är viktigt?

Jag pratade med en kvinna i dag om de olika val vi har när det gäller att arbeta, tjäna så mycket pengar som det bara går, spendera 8 - 10 timmar på jobbet beroende på resväg, stressa iväg tidigt på morgonen, inte hinna med varken sig själv eller nära och kära. Och vara helt slut när helgen kommer, så allt som man planerat och längtat till bara blir tvång, för man vill helst bara få sova eller sitta i soffhörnet och vara i fred från allt och alla.
ELLER ... gå ner i arbetstid om möjligheten finns, kanske gå i pension fast det är några år kvar till 65? Kanske börja inse att pengar inte är det som gör en människa lycklig.




                JAG  
  
Om inte jag har tid för mig och mina behov, hur blir det då?
Livet, som är mitt att förvalta, vad är det värt om jag bara jobbar, stressar och sliter?
Hinner jag med mina intressen?


FAMILJ OCH VÄNNER
                           
Hur mycket tid har jag till att verkligen kunna vara tillsammans med de människor som betyder något?
Kan jag vara i närvaro när vi umgås eller har jag tankar som snurrar, på allt jag ska hinna?


ARBETE

Hur känner jag mig efter arbetsdagens slut?
Har jag någon ork att göra något trevligt? Är det bara ett nödvändigt ont att behöva laga mat?
Vill jag helst bara vara ifred och sitta framför TV.n eller somna i soffan?


Vad är viktigt i livet?




Hinner jag med mig och mina behov?

Vet jag ens vad jag behöver och vill?

Har jag ork till det jag vill?

VAD ÄR VIKTIGT FÖR MIG?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Skriver helst i hängmattan på min blommande ö, med kaffemuggen bredvid. Jag tror att det går att skriva, tänka, sjunga, måla och rabbla ord som skapar våra liv. Affirmationer är kraftfulla! Jag har skapat ett hus vid havet på det viset. Jag vägrar att delta i samtal om vinterkräksjukor och annat elände, jag vill inte ge min uppmärksamhet till det jag inte vill ha i mitt liv, eftersom jag tror att jag drar till mig det genom att fokusera på det. Det första jag tänker på när jag vaknar är allt jag har att vara tacksam över. Dagen blir alltid så bra då. Mest glad blir jag av två älskade små ungars kiknande skratt när vi busar tillsammans. Då finns inget annat, och mitt hjärta svämmar över av rosa lyckobubblor.