Att jobba eller inte jobba. (That´s the question.)

Jag har en evigt obesvarad fråga som snurrar runt i huvudet på mig.Det är frågan om det verkligen kan vara meningen att vi ska jobba fem (eller sju) dagar i veckan, mellan åtta och fem, eller i skift, eller kanske nätter. En del jobbar sju dagar. Det har jag själv gjort under korta perioder, med lediga dagar efter ett sådant pass.
En del älskar att jobba och vill absolut inte gå i pension vid fyllda 65. Det är ju ofta fler fördelar för många med att jobba, än den att lönen kommer in varje månad. Ett jobb kan också bli en drog. På jobbet slipper en oftast känna, och tänka på sån´t en inte vill. Precis som efter en vinare eller ett par öl. (Säg fem.) En del trivs bättre på jobbet än hemma med en gnetig partner. Arbetet blir en tillflyktsort. Kanske har någon en flört på jobbet. Badar på morgonen och doftar Aqua Vera plötsligt. Köper nya skjortor. Visslar innan frukost.

Jag har ett givande jobb på en bra arbetsplats med fina kollegor och en trevlig chef. Inget negativt. Jo, förresten, vi har bara en toa som delas av mina sex kollegor PLUS en avdelning till. Men det är en värdslig sak. En får pipa in på hotellets toa. Det är nära. Eller söka upp någon offentlig toalett på biblioteket eller så.
Men förutom det, toppenjobb.
Men ibland känns det som att jag aldrig är hemma.
Jag kommer hem runt sex, lagar mat, kollar post, plockar, eldar, diskar (då och då), duschar, laddar bryggaren till nästa morgon då jag ska upp okristligt tidigt, och lägger mig och sover.
Så rullar det på.
Dag ut och dag in.
Jag får ju skylla mig själv att jag oftast inte är hemma på helgerna heller. Då far jag runt på olika roliga saker, som författarkonferensen senast, eller till mina barnbarn, eller något annat.

Jag blir 63.
Hade mitt första sommarjobb när jag var femton. Bilregistret. Vi hade roligt! Men jag tycker ibland att jag har jobbat klart. Däremot skulle jag gärna ha lagom mycket på egen firma. Välja tider själv. Kolla klart.se, "OK det blir 9m/s nordvästlig vind på onsdag, då kan jag boka in ett samtal".

Jag längtar efter något annat än att springa runt i ekorrhjulet.
Jag vill något mer.
Det här är ett återkommande ämne i mina bloggar. Längtan efter tid. Tid att leva, tid att skriva, tid att gå i skogen, tid att läsa sagor för små rosenkindade pyjamasungar, tid att plocka tranbär, tid att plantera ljung i en kruka, tid att tänka, drömma, fotografera, läsa, dansa och andas.

Och valet är mitt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Matt denna natt.