Omelett på flotten.

Morsan skulle vända sig i graven om hon visste.
 - Omelett ska ätas genast! Inte mer än högst tio sekunder ska gå från det att man tar av stekpannan från spisen tills omeletten ligger på tallriken och man sätter gaffeln i den!
Det var ingen lek att växa upp i den familjen.
Många regler.
Har jag berättat när jag inte fick prata i bilen mellan Gävle och stugan på vintrarna? Det blev imma på rutorna nämligen. Och då såg inte farsan vägen. Andningen skulle ske via näsan.
Med stängd mun. I tre mil.
Omeletten i morse skulle inmundigas på flotten i solen. Jag sätter igång kaffebryggaren samtidigt som äggen vispas.
Att balansera en mugg kaffe och en omelett på en papptallrik ner tiill vattnet är lätt som en plätt. Två cocktailtomater kan däremot rulla av på vägen, så dom stoppar jag i bröstfickan. I den andra fickan mobilen, eftersom jag håller på att göra affärer på "Köp och Sälj". En byrå har jag klickat på utan att riktigt veta var jag ska ha den och varför. Det går så fort ibland. 
Så var det bara madrassen till solsängen och en gaffel. Jag vill inte behöva gå två gånger. Omeletter ska ju ätas genast..
Gaffeln på papptallriken bredvid omeletten, kaffemuggen i andra handen, madrassen inklämd i armhålan.
Japp då var det klart. Tar mig nerför backen utan att något går fel, mest koncentrerad på kaffemuggen så inget spills ut. Madrassen fladdrar åt alla håll.
På landgången till flotten fastnar madrassen i åran på båten, som ligger förtöjd där, och gaffeln åker plötsligt ner i båten i det gamla regnvattnet som skulle ha östs i går, och när jag böjer mig ner och ska sätta ifrån mig kaffekoppen åker tomaterna ner i havet och i sista stund får jag tag i mobilen som är på väg efter tomaterna.
När jag fått upp gaffeln ur båten och hämtat en ny är omeletten kall och känns som en våt disktrasa i konsistensen. Kaffet är halvljummet.
Men himlen är oskyldigt blå, måsungen piper, solen strålar.
Det är tisdag på min andra semestervecka.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Matt denna natt.

En hinner inte med.