Sidvyer, senaste månaden

lördag 30 april 2016

Valborg.

Vilken toppenfin dag det blev i dag! Sol och värme, och jag har mest varit på min brygga, flytande altan eller flotte eller vad det nu heter! 
Jag åt frukost på den, och lunch, och satt och solade och bara var, däremellan.
Lite krattade jag också. Hissade flaggan. Bar bort lite grenar. Var lycklig i själen. Sedan stack jag ut med flotten, åkte runt, lånade en boj i viken och förtöjde och låg still där ett tag. Kollade på fåglar. Solade. Andades.

I kväll hoppade jag över vårkasen. Jag skulle ändå inte fått sjunga med Bettan så då fick det va. I stället har jag lyssnat på fin musik från kungens födelsedagsfirande och ätit lite gott.
Hade besök i går av två gentlemän som hjälpte mig sjösätta båten! Motorn ska servas, sen är det bara att åka med den också!
Vi pratade lite om pension bl a och B sa att alla pratar om pengar.
 - Hur mycket får du när du går i pension och hur mycket mer får man om man jobbar lite längre än till 63 eller 65 osv.
Sedan sa han att det här då, med en gest ut mot vattnet och båten, det här är värt mer än alla pengar i världen. Att ha ledig tid, kunna njuta av livet.
Det gick in i mig, jag som verkligen ifrågasätter värdet av att gå i pension först när jag är 65. Jag har så mycket jag värderar mer än några tusenlappar till i månaden. 
Jag är mormor. Det är det mest värdefulla, att få vara tillsammans med de  där små.
Jag har ett hav och en båt. 
Jag skriver på en bok. 
Jag är nyfiken på en massa saker som jag vill uppleva. Ja jag ska inte vara i framtiden utan här och nu. Men jag märkte att något hände i mig när B sa så. Jag mötte en kvinna som sa att hon gått i pension förut. Hon var 61. Då hände också något i mig. 
På måndag ska jag i alla fall med glädje åka till mitt fina jobb.
Sedan får vi se. 


1 kommentar:

Om mig

Mitt foto
Skriver helst i hängmattan på min blommande ö, med kaffemuggen bredvid. Jag tror att det går att skriva, tänka, sjunga, måla och rabbla ord som skapar våra liv. Affirmationer är kraftfulla! Jag har skapat ett hus vid havet på det viset. Jag vägrar att delta i samtal om vinterkräksjukor och annat elände, jag vill inte ge min uppmärksamhet till det jag inte vill ha i mitt liv, eftersom jag tror att jag drar till mig det genom att fokusera på det. Det första jag tänker på när jag vaknar är allt jag har att vara tacksam över. Dagen blir alltid så bra då. Mest glad blir jag av två älskade små ungars kiknande skratt när vi busar tillsammans. Då finns inget annat, och mitt hjärta svämmar över av rosa lyckobubblor.