En förvirrad jul-hjärnas tankar och irrsprång.

Jag sätter mig i soffan med en bunt julkort i knä. Att sitta vid bordet är inte att tänka på, det är belamrat med julklappspapper, julsnören och julklappsadresser plus en massa påsar med julklappar. Annars hade jag gärna suttit där, och gjort så där mysigt, med tända ljus och en mugg med glögg och tagit ett foto på alltihop, och instagrammat.
Men verkligheten är en annan.
Jag sätter mig i soffan, upptäcker att jag inte har någon bra penna och reser mig för att gå och hämta en i lådan. På vägen till lådan ser jag en plastpåse som är tom och tar den med mig in i köket och lägger den i påssamlingen. (Hur många påsar som helst i detta skåp. Men det  k a n  vara bra att ha. Vem vet, en vacker dag kanske jag får användning för alla tvåhundra påsarna.)
När jag har stängt skåpdörren tänker jag förvirrat, "vad var det jag skulle göra?" samtidigt som jag får se att ett värmeljus precis har slocknat. In i rummet för att hämta ett nytt. Går tillbaka till köket med värmeljuset i handen då telefonen ringer. Det är hon på studieförbundet. När vi har pratat klart tänker jag åter förvirrat "Vad var det nu jag höll på med?" och värmeljuset som jag skulle sätta i snöbollslyktan ligger i fickan på koftan. Koftan, ja, den borde jag åka till återvinningen med, den är hur ful som helst, gammal och sliten, men så varm och skön.Kanske skulle ta och rensa ut i garderoben en gång för alla. Nu på en gång. Men då måste jag ha en soppåse, en sån där stor svart. Var har jag nu dom?
Jag ska just dra ut lådan för att leta, men titta, där ligger ju receptet på den där saffranskakan jag skulle göra. Få se nu ... ja, jag har alla ingredienser hemma, faktiskt! Fast var la jag saffranspaketet när jag var på ICA? Det brukar man ju få i handen av kassörskan så det inte ska försvinna? La jag det i plånboken kanske? I handväskan ligger förutom alla tusen miljarder saker, inklusive plånboken, också en glödlampa som jag köpte när den förra la av. Visst ja, den hade jag glömt! Vilken lampa var det nu? Jo, hallampan! Jag skruvar ur den trasiga lampan och lyckas få dit den nya utan att bli distraherad, och går och lägger den gamla i en korg i köket så kan jag ta den också när jag åker till återvinningen. Visst ja, återvinningen! Vad var det mer jag skulle ha med dit förutom lampan? Tänk om jag skulle ta och slå in julklapparna nu så jag får bordet fritt så jag kan sätta mig där och skriva julkort. Då behöver jag en penna så jag kan skriva julklappsadresserna på en gång ...

Kommentarer

  1. Hihi...sådär kan jag också hålla på ibland när det är mycket och huvudet är proppfullt! :D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Omelett på flotten.

Livet är gott.

Lucia