#Blogg100 Dag 16 Jag vill vara sann.

Jag var fem år när jag skyddade en lögn första gången.
I alla fall vad jag minns.
Mamma pekade på kvartingen i skåpet och sa att det var hennes medicin.
Jag visste vad det var i flaskan och jag visste hur hon blev när hon drack det.
Men jag sa "ja" för att skydda henne.
Sedan har jag låtsats tro på många personer fast jag vetat att de ljög.
Jag har ljugit själv.
Massor.
I dag sätter jag sanningen högt.
Både min egen och andras.
Och det får kosta vad det vill men jag ljuger inte längre för att skydda andra.

I kväll körde jag hem från en utbildningsdag i Stockholm.

Jag har precis gjort eld i kaminen.
Himlens alla stjärnor blinkade åt mig när jag, innan jag gick in, släckte utebelysningen ett par minuter, en stund i den kylslagna marskvällen stod jag där och kände, att jag är, och vill fortsätta vara sann.
Jag vill ha rent inuti.
Klart, som stjärnhimlen.


Kommentarer

  1. Det ær inte sunt att behøva ljuga om sådana saker som litet barn, men det lilla jag sett av din blogg verkar du ha klarat dig fint!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Omelett på flotten.

Livet är gott.

Lucia