#Blogg100 Dag 11 En är för lite och tusen aldrig nog.

Roethlisberger:

"Vad ska man äta då?! Härom veckan stod jag i säkert en halvtimme och försökte förklara för en bekant på gymmet varför jag äter ”vanliga sötsaker” så ofta när jag verkar gilla hälsosam mat. Hela frågeställningen gjorde mig så paff och jag blev så ledsen. Herregud varför måste det vara antingen eller?! Jag gillar ju både”hälsosamma” måltider och näringsfattiga chokladkakor. Så jag väljer inte. Äntligen äntligen har jag insett att jag inte måste.

Saken är. Det finns EN enda sak, som om vi äter, gör oss överviktiga, sjuka och olyckliga. EN ENDA SAK. Vet ni vad? För mycket. Boven är INTE ett enskilt livsmedel. Det är INTE några gram hit eller dit. Det är INTE enstaka tillfällen eller måltider eller omständigheter. Det är för mycket."




Slut citat.

Detta läste jag på FB idag.

Yes.
Det är sant.
Och så finns vi, som inte klarar av att ta EN pralin ur chokladasken. Eller en Dumlekola ur påsen. Vi som inte kan låta bli att dra i oss en hel rulle Mint-Choko på fyra minuter.
Vi, som inte hinner ut från ICA innan vi sliter upp påsen.
Vi, som inte kan köpa hem påskäggsgodis till barnens ägg förrän tidigast långfreda'n.
Annars äter vi upp det.

Hur ska vi få någon balans?

Jag har provat hundranitton olika dieter, jag har varit hos en dietist, jag har kört LCHF, Paleo, Viktväktarna, you name it.

Jag är ingen människa som fixar det där ordet "lagom".

Ska det va så ska det va.

Jag avundas de, som kan ta en eller två karameller ur skålen, och låta den vara se'n.

Antagligen kommer jag aldrig att bli en sådan människa. 

För mig är det bra att inte ha någonting hemma.

Ibland gömmer jag choklad ute i friggeboden.

Det funkar på vintern, när det är kallt och bökigt att klä på sig för att gå dit och hämta.

Annars finns bara avstå som alternativ för mig.

En gång åt jag inte godis på ett helt år. 

Före jul var vi på Öppet Hus med jobbet.

Jag tog en skumtomte som låg i en skål.

EN ENDA JÄVLA SKUMTOMTE.

Se'n var det kört.

Och på den vägen är det. 




Kommentarer

  1. Undvik skumtomtar... ;) Nej, chips är min svaghet. Varför inte ät 300 gram när man ändå öppnat påsen?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Matt denna natt.