#blogg100 Dag 3 När kroppen signalerar.

Vaknar med huvudvärk.
Tungt.
Grått.
Kolkällarvarning.
Jag brukar inte skriva varken på Facebook eller i bloggen att jag mår dåligt, Min övertygelse är, att ju mer jag uppmärksammar ev huvudvärk eller andra symptom, desto värre blir det.
Det vi fokuserar på växer.
Så enkelt är det.

Men i dag gör jag ett undantag, för jag vill förmedla att det kroppen signalerar, finns det oftast en orsak till.
Att vara i negativa energier påverkar oss mer än vi tror.
Jag tror min kropp vill säga mig något.

Jag är ett så kallat "vuxet barn".
En benämning som innefattar en uppväxt i en dysfunktionell miljö.
Det kan vara alkoholberoende, eller beroende av andra droger hos någon i hemmet, det kan även vara ilska och våld, fattigdom, religiös fanatism eller psykisk sjukdom i uppväxtfamiljen.

Vi, som är "vuxna barn" får med oss en massa karaktärsdrag, som att till exempel bli kär i någon som vi tror att vi kan "rädda" och ta hand om, (till exempel en alkoholist), vi är oerhört känsliga för kritik, vi blir antingen otroligt ansvarsfulla eller ansvarslösa, och vi stannar kvar i relationer och på arbetsplatser som är skadliga för oss.

Där en frisk person tackar och går när sanningen uppdagas, där blir vi kvar, för att vi tror att det ska bli bättre, eller för att vi tror att ingen annan vill ha oss, eller för att vi inte vågar eller för att vi är rädda för vad "folk" ska tänka och tycka om oss, eller för att vi tror att den vi ev lever med inte kommer att klara sig utan oss, eller för att vi tror att vi kommer att bli straffade av någon/något eller för att det sitter gamla budskap i ryggmärgen om att man ska vara lojal.
Man ska vara lojal mot sin familj, man ska vara lojal mot sin arbetsgivare, vare sig de förtjänar ens lojalitet eller inte.
Annars kan det hända hemska saker.

Och när kroppen skriker "STOPP, gå därifrån!", då går vi till hälsocentralen och får något mot värken och något att sova på, och något så vi slipper känna.

Vi får en illusion om lindring, som med alla droger.

Men det vi behöver göra, att sätta ner foten, ta hand om det vi innerst inne vet inte är hälsosamt, välja något annat, säga tack och adjö,

 Det kräver mod.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Att jobba eller inte jobba. (That´s the question.)

Bra lördag!