Längtan.

Längtar efter att sätta fötterna på mjuk skogsstig och tar på mig mina gamla slitna vinterkängor som Maud tipsade om för typ 12 år sen. Extrapris på ICA MAXI. Har bytt skosnören otaliga gånger och jag älskar dom.


Efter två jobbnätter är hjärnan i dvala.
Att vandra runt i ett höstregn gör gott.

Jag sitter i vindskyddet vid tjärnen en stund och mediterar.
Regnet på tjärnens vattenyta, vinden i träden, oktoberskymningen.


Alla färger som är.
Hundra nyanser av brunt, av grått, blått.
Och löven på stigen.
Här i skogen och vid havet fyller jag på med energi och sinnesro. 
Jag vet inte hur det skulle vara att leva utan  längre.


Vid havet står de vindpinade tallarna.
Stadigt med rötterna i marken står dom där. Raka. Stolta.  
Eviga.


Jag kommer hem och tänder ljus.
Inga lampor.
Bara massor av värmeljus.
Duschar mig varm, länge.
Det finns färdig mat i kylen. Lax med fetaost.

Jag längtar lite efter snö.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Bra lördag!

Att jobba eller inte jobba. (That´s the question.)