Nytt.

Väninnan och jag i köpcentrum i går.
Regn och kyla.

Jag går in i en affär för att se om jag kan hitta en ny morgonkaffemugg att ha i stugan.
Den ska vara stor och vacker, helst med rosor på, som den förra, som gick i tusen bitar när den ramlade ner på stenarna.

Men jag hinner inte så långt in i butiken som till hyllorna med muggar. Innanför entrédörrarna står tallrikar och muggar från Villeroy & Boch, i serien "Vawe".
Och det är nedsatta priser.
Jag bara dör.
Snabbt kalkylerar jag i huvudet vad det skulle bli om jag köpte fyra muggar och två tallrikar bara. Eller kanske två små tallrikar och två muggar. Eller bara en mugg?
Jag är ju mellan två jobb. Faktiskt.
Å andra sidan älskar jag de där tallrikarna, som påminner om havsvågor.
Och mitt porslin är gamla IKEA-tallrikar, och så har  jag en glasservis som vi fick när vi gifte oss, exet och jag.

Jag hämtar väninnan som kollar kläder i en annan affär. Hon är måttligt imponerad. Jag plockar på mig fyra muggar och två tallrikar. Vi går till kassan.
Ingen expedit. Två före. Väntan. Inget händer.
Tröttnar och ställer tillbaka och går ut ur affären.
Men jag släpper inte känslan. Känslan jag fick när jag såg det jag såg när jag klev in.
Vi går och kollar i alla möjliga affärer och sen äter vi lunch.
Hennes dotter med familj kommer och hon går med sitt lilla barnbarn till leksaksaffären.
Då.
Då går jag tillbaka och köper fyra av varje. 
Tallrikar, assietter och muggar.
Vid kassan står en leende expedit och väntar på just mig.
I mitt huvud surrar delar av "Law of Attraction" och jag litar på att jag gör rätt.
Jag hinner tänka att det är inte mer pengar än vad folk dricker för en midsommarhelg i Sverige.
Och medan expediten packar in mina muggar och tallrikar känner jag mig alldeles nöjd.
Hemma diskar jag assietterna och lägger upp jordgubbar och lime-och citronkvarg
på en.
Sen njuter jag.


Kommentarer

  1. Mmm vaniljglass och jordgubbar det är verkligen svensk sommar!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Omelett på flotten.

Livet är gott.

Lucia