Guldkornen.

Jag mötte en man som klagade på att han inte hade råd att åka utomlands med barnen.
Han var olycklig för det, och berättade att alla andra på förskolan åkte utomlands på sommaren.
Hans barn ville också, och jag frågade hur gamla de var.
 – 3 och 6 svarade han.
Holy Smoke tänkte jag.
Redan så tidigt börjar det alltså.
Eller var det hans projiceringar som förstärkte barnens önskningar?
För han var verkligen riktigt olycklig över att inte kunna åka till ett annat land på sin sommarsemester.
Att gå ut i skogen kunde kanske vara nåt?
Nej. I skogen finns ormar, så dit gick dom aldrig.
Jag skulle skriva om mina guldkorn. Men fingrarna lever ett eget liv, tydligen.
Mina ögonblickslyckor (eller guldkorn) i dag:
En Sommar-Amelia som dottern lämnat i stugan, som jag bläddrade i och läste i solen med måsarna svävande ovanför.


Färska jordgubbar med Lime- och citronkvarg upplagt i ICAs ljuvliga djupa papptallrik, med somrigt mönster, till kaffet.

Alla blommande rosbuskar.


Guldkorn finns runt oss hela tiden, om vi väljer att se dom, och inte sneglar på allt vi inte har. Guldkorn kommer när vi inte tar allt för givet.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Matt denna natt.