Livet. #blogg100 Dag 68

Läser i Tommy Hellstens bok ”Flodhästen i vardagsrummet” om Human being / Human doing. 
Han skriver att människan har glömt vad det innebär att finnas till, att vara. Att människan inte längre har något egenvärde, att allt mäts efter vad man presterar. 
Det innebär att man styrs utifrån i stället för inifrån. Avsaknaden av ett jag gör att människan inte är närvarande i stunden som är, utan i stället fokuserar på sedan. Sedan, när jag blir pensionär, sedan, när min rätte partner kommer in i mitt liv, sedan, när jag får löneförhöjning… Då börjar livet!
På min toa hänger en text som jag har ramat in.

Your life is right now!
It´s not later! It´s not in that time of retirement. It´s not when your lover gets here. It´s not when you´ve moved into the new house. It´s not when you get the better job. Your life is right now. It will always be right now. You might as well decide to start enjoying your life right now, because it´s not ever going to get better than right now – until it gets better right now!

Livet är här och nu.
Livet är en dag när jag är orkeslös och sover två timmar efter att jag har varit på en anställningsintervju, en annan dag är livet när en liten, liten unge kiknar av skratt när vi busar, och livet är när tiden går fort-fort under engagerande djupa samtal med vänner, och natten har smugit sig in utan att vi märkt det.
Livet är när jag skalar en apelsin, eller när jag sitter vid vattnet och ser måsen som elegant och med precision dyker efter sitt byte, och livet är smärta och glädje, längtan och förnöjsamhet, tillit och oro och solsken och regn.

Livet är.
Här och nu.
Varje dag, timme, minut och sekund.
Mycket i livet är vi maktlösa inför. 
Annat kan vi styra, planera, schemalägga.
Och ibland, när vår tidtabell inte stämmer överens med Livets, när det inte blir som vi tänkt, rasar allt för ett ögonblick.
Med åren har jag lärt mig lita på, att när en dörr stängs öppnas ett fönster någon annan stans. 
Svaret kommer när det är dags.
Inte när jag vill. Men när det är dags.






Kommentarer

  1. Mycket Tolle över detta :) och jag håller med om varje ord. Hoppas det gick bra på intervjun och att du blir piggare och piggare. kram

    SvaraRadera
  2. Så fint du skriver om livet! :)

    Kram/Anna-Karin

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Matt denna natt.