Första dagen som arbetslös. #blogg100 Dag 80


Första dagen som arbetslös vaknade jag 03.30 och då hade jag i princip sovit kanske — två timmar.
Göken gol och jag gick upp och gjorde frukost, samtidigt som jag oroligt undrade om det hade slagit runt helt och hållet.
Som tur var somnade jag om sen, och vaknade igen klockan åtta.
Då åt jag frukost igen.
Sedan fyllde jag i papper som min  samtalskontakt för utmattningssyndromet vill ha.
Frågan lyder om min far lever, vad han dog av om han inte lever, när han dog och hur vår relation är/var, samt vad han jobbade med.
Nu är det så att det fanns inte bara en far.
Det fanns en verkmästare, en åkare och en arkitekt.
Alla döda.
Jag fick göra olika kolumner för Far Nr 1, Far Nr 2 och Far Nr 3.
De två rader som fanns under frågan räckte inte, faktiskt.
Jag skrev på baksidan, en liten Life story på var och en.
När det var klart var det dags att åka till frissan.
 – Jag vill ha långt, sa jag, och hon jämnade till och klippte ihop och sa, att nu kan jag bara låta det växa i sommar. Inget mer behövs fixas. Och slingor hoppade vi över. Några finns kvar och resten sköter solen och saltvattnet.

Sedan. Var. Det. Dags. 
In på arbetsförmedlingen, beredd på att vänta i timmar, som sist.
Men det var väldigt lite folk där i dag, och jag fick träffa en trevlig dam som undrade vad jag hade jobbat med.
Jag vet inte vad som händer men när jag säger att jag bl a jobbar med anhöriga till alkoholister blir det liksom jag som lyssnar och inte tvärtom.
Det händer på banken, hos frissor, ja lite här och där..
Det är som att öppna ett vattenfall.
Som att det plötsligt blir tillåtet att prata om det onämnbara.
Hur som helst, hon tyckte att jag kunde sätta mig vid en av datorerna och göra en test.
Regnet vräkte ner och jag tänkte att inte ens P-vakterna är ute nu, så sagt och gjort.

Nej tack, inte särskilt. 



Ja absolut!


YES VERY MUCH!



JAAAAAAAAAAAAAAAAA! Bring it on!



Vänta ska jag tänka ... Näe. Inte på en fläck.


När testresultatet inte gick att hitta efter tvåhundratjugofyra frågor bad jag en som jobbade där på arbetsförmedlingen om hjälp.
Han fick gå och fråga en annan som jobbade där.
Efter en stund kom han och sa att det var tekniskt fel.
Kul.
Så jag gick ut i regnet, och ingen p-bot hade hamnat på rutan, så jag körde vidare till själva Sushirestaurangen för nu var jag hungrig.


Man ska ha det bra på sin första arbetslösa dag. Eller "Ska det gå åt h***ete ska det gå med musik", välj själv.



Jag förstår att jag börjar känna livet i mig igen efter sjukskrivningen. Dessa skor höll på åka med hem, men jag åkte till JULA för att skaffa nytt lysrör i stället.
Jag hade det gamla med mig för det hade jag fått tips om.
Lysrörsdjungeln är inte lätt att navigera i.


Ännu värre var det att hitta rätt glimtändare.

Sedan bar det iväg till vännerna, vi hade en spontanträff i kväll och blev bjudna på riktigt god sallad.



Som vanligt när vi träffas gick tiden för fort, och klockan var över ett när vi bröt upp och jag styrde hemåt i dimman.

Detta blogginlägg har jag inspirerats av Super-Carina att göra. Blanda bilder och text. 

Nu ska jag sova.
Det tar på krafterna att vara arbetslös!

God natt!
Oups! Glömde nästan — jag köpte en klänning också. En lång. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Matt denna natt.