Sidvyer, senaste månaden

lördag 31 maj 2014

Det går utför och jag tänker ha kul under tiden. #blogg100 Dag 92

Plötsligt hör jag mig själv säga till dottern:
 – Nej! Byt inte kanal! Christer Sjögren är med!
I somras fick jag hälsporre för att jag stuttade runt i kilklackar i trä. Då fick jag rådet att köpa INLÄGG.
Det var liksom dödsstöten.
Hon i affären försökte trösta mig.
 – Många ungdomar har inlägg i skorna.
Mm, eller hur.
Jag missar sällan Melodikrysset och nu har jag börjat köpa veckotidningar också. Allers och Året Runt.

Jag har blivit tvungen att kasta in handduken och slutat kämpa emot.

Det är nästan OK att vara 60 och tant. 
Jag är inne på döhalvan. Det går utför.

Och jag tänker ha kul på vägen.

Det innebär för mig att busa med barnbarnen. För inuti mig finns trots att jag är 60 en busunge. En som blåser såpbubblor och leker jaga med småttingarna tills dom kvider. 
Jag tänker fortsätta dansa häcken av mig på Cinderella med mina fina från Brynäs. Vi som har känt varandra sen småskolan.
Och vill jag ha en Tomteklubba köper jag en.
Att köra båten i åttor i full gas ute på fjärden är frihet och det kan ingen stoppa mig från.
Vill jag prata högt med mig själv så gör jag det.
Jag kommer att fortsätta bada i havet med badringen från Statoil och plaska och göra "karusellen".
En del dagar kanske jag bara äter slabbidabb. Glass och sånt.
Jag kommer att leka att vänsterfilen är min och dra om allihopa ibland.
Bara för att jag kan. 
När det är nätter med fullmåne ska jag simma naken i viken precis som förra sommaren.
Jag vill fortsätta gömma påskägg och få leta efter mitt.
För mina guldtior vill jag göra nåt onödigt kul så ofta det bara går.
Jag vill sitta på bron under ljusa sommarnätter och lyssna på gökens "koko".
Snöänglar på gården gör jag såklart, och trampar på nyisen på vattenpölarna.
Att ligga på bryggan i september och se på stjärnorna vill jag aldrig sluta med.
Och så vill jag ha många olika hattar och
skråla med i "Allsång på Skansen" så fönsterrutorna skallrar.
Nån har sagt att när man är tant får man göra precis vad man vill.
Äntligen.


2 kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Skriver helst i hängmattan på min blommande ö, med kaffemuggen bredvid. Jag tror att det går att skriva, tänka, sjunga, måla och rabbla ord som skapar våra liv. Affirmationer är kraftfulla! Jag har skapat ett hus vid havet på det viset. Jag vägrar att delta i samtal om vinterkräksjukor och annat elände, jag vill inte ge min uppmärksamhet till det jag inte vill ha i mitt liv, eftersom jag tror att jag drar till mig det genom att fokusera på det. Det första jag tänker på när jag vaknar är allt jag har att vara tacksam över. Dagen blir alltid så bra då. Mest glad blir jag av två älskade små ungars kiknande skratt när vi busar tillsammans. Då finns inget annat, och mitt hjärta svämmar över av rosa lyckobubblor.