Klagodikt för skojs skull #blogg100 Dag 40

Deklaration och försäkringskassan 
och inga pengar har kommit in
utmattning och förkylning
och slut på osten
och inget bröd
och serva bilen 
och lösenordet 
till ICA-kortet
och full i snor

och slut på strumpor
och tvättmaskinen
nu blir jag vaken
tills den är klar

och halva tanden
i morgonmuslin
och folktandvården
och pank igen

och glömde laddaren
inne i Gävle
nu blir det svårt
nu är iPhone död

och inget Wordfeud
med mina vänner 
innan jag somnar
hur ska det gå

och vyssa lullull
med lilla gullgull
och sjunga tomten 
som tittar ut

det är en glädje
i mormorshjärtat
men pojkens mamma
hon for akut

bort till en doktor
som gav besked: 
lunginflammation
det är inte bra

och dubbelsidig 
och bort till Centrum
och apoteket
och hostihost

och köpa påskägg
och inga pengar
och sill och Jansson
och PEPSI MAX

och upp i vikt
nu när ICA MAXI
har lovat godis
mot en kupong

och ringa vänner
om mormorslängtan
till hjärtegrynet
i annan stad

och ut och kratta
plantera mera
och små penséer
och milion bells

och liten koltrast
och havregrynen
i  bad av 
rapsolja
varje dag

och trasigt lysrör
och åk till Jula
och köp en glimtändare
sa Bengt

och bruten nagel
och var är filen
och raka benen
nu är det vår

långtidssjukskriven
utan besked
om jag får förlängt
och hur ska det bli

och doktor X
han skrev ut tabletter
som jag vägrade
lösa ut

men det jag skriver
i denna dikten
som låter gnälligt
är bara fjant

jag ville testa,
försöka skriva
som Sonja Åkeson
men det är sant

att jag är tacksam
och ser på allting
som något 
som jag kan växa av

och ni ska veta
att jag är lycklig
och full av tillit
här vid mitt hav.

















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Att jobba eller inte jobba. (That´s the question.)

Bra lördag!