Falsk identitet. #blogg100 Dag 53

Vi är många som har växt upp eller växer upp i alkoholistfamiljer.
Enkel matematik; minst 10% av befolkningen är beroende. Minst. Vissa forskningar pekar på 14%. Runt varje alkoholist/narkoman/läkemedels-missbrukare/sexmissbrukare/spel-missbrukare finns i snitt fyra anhöriga.
Då kan du räkna ut hur det ser ut i vårt land, med människor som indirekt eller direkt drabbas av alkoholism eller annat drogberoende.
Och de flesta anhöriga går omkring i sina falska identiteter, alltså de roller de har tvingats ta i barndomen, för att överleva.
”Familjehjälten” som har tagit ansvar sedan barnsben, blivit berövad sin rätt att vara barn, aldrig känt sig omhändertagen, inte blivit sedd och bekräftad för den han/hon är. Familjehjälten ringer till pappas jobb och säger att han är sjuk. Fast han är full. Familjehjälten har toppbetyg i alla ämnen och hjälper till utan att bli ombedd, tar ansvar för de vuxna när de slåss, häller ut sprit och torkar spyor.
I skolan säger barnet ingenting om hur det är hemma, men tar inte hem kompisar.
Familjehjälten utvecklar tidigt ett behov av att vara behövd, och jobbar ofta inom vården som vuxen. Där får man fortsätta känna sig behövd. Ta hand om. Vara duktig. Personlig assistent, hemtjänsten, sjukvården, läkare, terapeut och psykolog.
Risken är utbrändhet, eftersom man har svårt att säga nej och sätta gränser. Duktighet och prestation driver på.
Sen gifter man sig gärna med en alkis så man får fortsätta ta hand om, rädda, skydda, fixa, som i barndomen.
Men detta är en falsk identitet.
Det går att ta sig ur, och hitta sitt äkta själv.
Ofta driver smärtan oss in i ett hörn, där vi tvingas be om hjälp.
Besöka en beroendemottagning, gå till ett självhjälpsmöte (Al-anon, googla så ser du var möten hålls i din stad.) söka upp en terapeut. Läsa en bok. Eller en Blogg.

Livet är här och nu.

Hur vill du att ditt liv ska vara?

Du har bara ansvar för en enda vuxen person. Dig själv.

Kommentarer

  1. Jag växte inte upp med alkoholister i min närmsta familj. Hamnade dock i, inte ett utan två förhållanden med missbrukare. Det tog tid att ta sig ur båda av olika anledningar. Det tog tid att inse att jag är den viktigaste personen i mitt liv. Jag behövde en psykolog till hjälp för att inse mitt eget värde. Det hade effektivt plockats ner och försvunnit.
    Bra skrivet!

    SvaraRadera
  2. Hälsningar från en familjehjälte som jobbar varje dag på att hitta ett annat sätt att leva på. ;) :) Bra att bli påmind om sitt eget inlärda beteende och om att den enda vuxna person jag har ansvar för är mig själv. Tack! :)

    Kram/Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Just det här behövde jag verkligen läsa just idag.
    Tack.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Matt denna natt.