Till mitt inre barn. #blogg100 Dag 18

Till mitt inre barn

Om jag
 hade kunnat finnas för dig 
när det var som värst, 
när det var slagsmål 
och fylla 
och polisingripanden
 och blod,
och glassplitter
över hela hallgolvet
 och ett evigt fyllsnack 
och två fingrar på Bibeln 
och ett ältande, 
                                                                              detta ältande
fram och tillbaka

samma frågor
samma svar
om
och om
igen

Om jag 
hade kunnat finnas för dig
där, 
i lägenheten
 på sjätte våningen
i Västerås

om jag 
hade kunnat 
säga 
till dig
att ingenting 
av det som hände 
var ditt fel, 
eller ditt ansvar, 
det var ju du 
som var 
barn

det var du
som skulle ha blivit sedd
omhändertagen
tröstad
älskad 
och fått känna dig trygg.

Om jag 
hade kunnat
skulle jag
ha lyft upp dig
i min famn
och tagit dig 
därifrån.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Bra lördag!

Att jobba eller inte jobba. (That´s the question.)