Släpp taget om andra och börja bry dig om dig själv. #blogg100 Dag 13

Till oss, som tror att just vi vet bäst.
Vi, som tror att vi förstår vad andra behöver, innan de själva har förstått det. Vi som räddar andra, skyddar, fixar, ordnar och ser till så att allt blir bra.
Fast ingen har bett oss.
Vi, de självutnämnda hjältarna, som sedan, när ingen gör vågen av hänförelse för att vi "hjälpte" dom, tungt suckar "Är det tacken, det, för allt man har gjort".
Vi, som tidigt i livet har utvecklat ett behov av att vara behövda, och om ingen ber oss om hjälp och goda råd, så ser vi ändå till att få känna oss behövda.
För vilka blir vi annars? Om ingen längre behöver oss?
Får vi ens finnas då?
Och det vi gör är, att vi kör över människor. Det är inte för den andre vi gör det vi gör, fast vi tror det.
Det är för att vår falska identitet som "hjälpare" ska överleva.


”Varje gång jag hjälper någon som inte behöver min hjälp och inte har bett mig om hjälp, så utför jag en egoistisk handling. Jag trycker på den andra människan det jag TROR att den behöver, samt talar samtidigt med min handling om att jag inte tror att den andra KAN själv. Detta får inte människor att växa, utan krympa.”

Kommentarer

  1. Så sant!
    Dessutom brukar just det där "hjälpa-andra-syndromet" också bero på ett stort kontrollbehov eller ett väl dolt (kanske till och med för oss själva) försök att få människor att ändra sig. Inte ändra sig till det de vill, utan till det vi tycker de borde vara.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Matt denna natt.

En hinner inte med.