Medan hallonen tinar #blogg100 Dag 14

I en skål på bänken i köket ligger frusna hallon.
Dom ska jag ha till frukost, i yoghurten, med nötter, mandlar och olika fröer.
Det blir en sen frukost i dag, klockan är snart halv elva.
Jag har varit vaken i nästan tre timmar, men det tar ju så lång tid att läsa #blogg100-inläggen!
Faktiskt läser jag oftast några av #blogg100 innan frukost.

Men det jag gör först, när jag vaknar, är att jag säger TACK för det jag har, som jag tidigare tog för självklart. Det känns bra att börja dagen med positiva tankar och det innebär också, för mig, att jag får positiva känslor!

Om jag skulle börja min dag med att tänka negativt, skulle det inte kännas särskilt bra att vakna överhuvudtaget.

Tacksamhet går att träna upp. Ett sätt kan vara, att skriva tacksamhetslistor varje kväll. Tre saker, eller fem som du är tacksam för.

När jag skriver mina tacksamhetslistor känner jag tydligt, hur hela jag fylls av förnöjsamhet och glädje.

Jag kan välja att oroa mig för hur det kanske ska bli på torsdag eller i oktober 2019, eller när jag går i pension. Eller så kan jag vara här och nu och fokusera på det som är bra.

Jag vet vad jag vill välja.

I nuet finns ingen ångest, och ingen oro.

Så här och nu sitter jag i soffan, och jag hör hur vinden tar tag i tallkronorna och jag hör värmepumpen susa.
Jag hör mina egna andetag.

Här och nu, i varandet, är allt som det ska.

Och nu tror jag mina hallon har tinat.



Kommentarer

  1. Det är härligt att upptäcka hur man kan styra sina känslor genom de tankar man tänker. Tacksamhet är vägen till glädjen.

    Ha en bra helg!

    Kram/Anna-Karin

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Bra lördag!

Att jobba eller inte jobba. (That´s the question.)