Flödesskrivandet. #blogg100 Dag 3

När jag vaknade i åttatiden i dag hade jag dagens blogg klar. Jag vet inte var den kom ifrån och minns inte längre en enda bokstav av vad  det var som ville komma ut. Det jag visste då, och ville, och var ivrig att få skriva, det försvann.
Kanske försvann det i samma stund som jag klev upp, eller när jag koncentrerade mig på att mäta upp exakt rätt mängd vatten till 3 skedar med kaffepulver, kanske var det då, eller kanske var det när timern i min iPhone signalerade att ägget var färdigkokt. Kanske var allt en dröm, aldrig verkligt, kanske en önskan om den perfekta bloggen dag 3 i ett bloggrace på Facebook.
Kanske inbillade jag mig bara. Kanske visste jag aldrig, men trodde att jag visste, för att jag så gärna ville.
För att hitta inspiration har jag därefter läst i Bodil Malmstens bok "Så gör jag", och jag har läst i Munros "Nära hem", men det händer ju först när jag börjar skriva själv. Det är då, när jag tar fram min iPad och sätter mig ner, det är då texten plötsligt finns där igen, inne i mitt huvud, utan att jag vet var den kommer ifrån och vad den vill med mig.
När jag skriver det jag just här och nu vill skriva, utan att tänka på vad ni, som läser, ska tänka, när jag skriver bara för mig, när jag för en stund får tyst på den inre kritikern och rädslorna och bara låter fingrarna hoppa fram över tangenterna, då kommer det en massa bokstäver som tillsammans bildar ord, som tillsammans blir till en text som blir en blogg.
En blogg om dagen, en blogg i taget, som så småningom blir hundra bloggar på hundra dagar.
En dag i taget. Eller som en nykter dag blir en nykter dag till, och många nyktra dagar blir till veckor, månader och år.
En dag i taget.

Kommentarer

  1. Kan vakna med 5 inlägg klara i skallen. Sen skall jag skriva och då är det blankt. Så typiskt.
    Fast du fick allt ihop ett bra inlägg tycker jag :)

    SvaraRadera
  2. Malmstens "Så gör jag" är fantastisk:)

    Roliga och intressanta texter du har. Ska genast börja följa din blogg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Bra lördag!

Att jobba eller inte jobba. (That´s the question.)