Dagar som i dag ... #blogg100 Dag 23

Jag skulle ljuga om jag sa, att jag aldrig har tänkt tanken på att sälja och flytta in till stan. Det finns sådana dagar.
De är inte många, och de har inte kommit ofta. Högst 3 gånger denna vinter. Det har antingen varit på grund av att jag upptäckt att en skogsmus tagit sig ner i min jobbväska och ätit på äpplet jag packade ner till mellanmål, eller på grund av snötyngda tak, som gör att jag oroar mig för att det ska bli för tungt, och att taket ska rasa in.
Det har också hänt, att jag har lekt med tanken när det blåser typ 15m/s eller mer, och det visslar i köket, och tall och gran vajar lite för mycket runt husknuten.

Och så kommer dagar som i dag.

Dagar när vinden har gett med sig, solen kommer fram mellan molnen och det råder en behaglig temperatur på cirka 7 plusgrader.

Dagar som i dag, när jag går på stigen, och nästan all snö är borta. När Tussilagon lyser gul i lingonriset och



Tibasten blommar och björken har lila knoppar.


Fåglarna sjunger och havet lyser klarblått mellan björkstammarna.

En sådan dag är det i dag, och jag tar av mig jackan i en sänka bland lingonris och mossa, och lägger

mig på den och blundar och bara känner tacksamhet över att jag får bo här.


Den är den här tiden på året, som skogen blir mitt vardagsrum.


Jag vill inte gå hem, fortsätter längre in i skogen, lägger mig på marken igen och ser upp mot trädens kronor och vita molntussar som svävar förbi.



Till sist vänder jag tillbaka, men efter ett par timmar vill jag ut igen, ut i luften, ut i solen, ut i naturen och våren.

Jag brygger kaffe och hittar kakorna som var gratisvara för stamkunderna på ICA Söder den här veckan,  tar sjösäcken över axeln, där har jag saker jag kan behöva, den är alltid med när jag åker på havet, men följer med vid olika "walkabouts", som i dag.


Sittunderlag och kikare kom till användning. Knipor och andra sjöfåglar låg en bit ut från fastlandet.


Dagar som i dag finns bara tacksamhet över att jag får bo här. Det är den här tiden, tiden som är och som kommer nu, som gör det mer än värt att stå ut med lite skogsmöss eller snötyngda tak under en lång, mörk och solfattig vinter.

Kommentarer

  1. Ljuvligt! Både texten och bilderna! :)

    Kram/Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Du förmedlar en så härlig bild, fin stämning!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Bra lördag!

Att jobba eller inte jobba. (That´s the question.)