#blogg100 Dag22 lördagmorgon med sol och entusiasm

Varje morgon går jag ut på min altan, sträcker upp händerna mot himlen och säger min affirmation:

Jag är nu öppen och mottaglig för allt det goda och överflödet i Universum

Den här morgonen var det så vackert, med solen och fåglarna som kvittrade. Jag ville stå där länge, på trappan, och bara ta in våren!

Efter att i går ha varit tung och kraftlös fick jag i dag vakna med energi och lust att företa mig olika saker.

Såga brädor som jag kan ha som ved, till exempel, och så vill jag baka.

Jag bakar ibland matbröd, men nu var det ganska länge sedan, och plötsligt mindes jag inte vad det var för bröd jag brukar baka.

Eftersom jag bakar med recept på nätet numera fanns det ingen möjlighet att hitta brödet i mina receptsamlingar.

Jag försökte verkligen tänka. Till sist googlade jag på "fröbröd", och där, på samma sida stod det filmjölksbröd!

Bingo.

Nu återstår det att se hur långt energin räcker.

Men blir det inte i dag, så får det bli en annan dag.

Här kommer receptet:

Det är Leilas recept. Det är enkelt, och brödet blir fantastiskt gott!


Leilas snabba filmjölkslimpa har blivit en riktig favorit hos alla mina vänner. Detta är ett recept där jag brukar variera mig ganska friskt. Ibland blir det med nötter i som mandel, valnötter eller pekannötter. Andra gånger blir det med rårörda lingon eller torkad frukt. Enklare och godare bröd får man leta efter.

1 FILMJÖLKSLIMPA

  • 4 1/2 dl filmjölk
  • 1 dl mörk sirap
  • 1 dl torkade aprikoser eller fikon
  • 1 dl hasselnötter
  • 1 dl russin
  • 1 dl vetekross
  • 1 dl rågkross
  • 1 dl havregryn
  • 2 1/2 dl grovt rågmjöl
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl krossade linfrön
  • 1 dl solrosfrö
  • 1 1/2 tsk salt
  • 1 1/2 tsk bakpulver
  • 1 1/2 tsk bikarbonat
  • 2 tsk brödkryddor
  • Havregryn att strö över innan gräddning
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Blanda filmjölk och sirap i en bunke.
  3. Hacka frukten och hasselnötterna mycket grovt, blanda med russinen och alla de torra ingredienserna och rör ner i filmjölken.
  4. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna.
  5. Fyll formen med smet, strö över lite havregryn och grädda brödet i mitten av ugnen i cirka 45 minuter.
~~~~~~~~~~~~~~~


Kommentarer

  1. Härligt positivt inlägg! Tack för receptet! Hoppas brödet smakade gott!
    Kram Kim
    #kommentera100

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har inte bakat det ännu, men det brukar bli gott. Kram!

      Radera
  2. Agneta utanför Piteå undrar om affirmation är bra och hur gör man!?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Matt denna natt.