Tacksamhet. #Blogg100 Dag 9

Jag är en list-människa.
Att skriva listor i "Anteckningar" i min iPhone är så bra.
Göra-listor, men aldrig för långa, typ 6 punkter är lagom,  och sen när jag får radera det jag är klar med känns det så bra!
Nu framstår jag kanske som en pedant. En så'n som vill ha allting klart, helst i går. En som inte kan gå ut och njuta av första vårsolen om inte fönstren är putsade, blommorna omplanterade och huset städat i varje vrå.
Det tillhör inte min grupp av människor. Långt därifrån. Jag är tvärtom den som gör allt i sista minuten.
Deklarationen langade jag in typ fem i tolv förut, när det var så det gick till.
Räkningarna betalar jag ofta en dag för sent.
Jag bloggar sent.
Tankar sent. Så jag glider in på macken på bara dieselångorna.
Vaknar sent.
Somnar sent.
Sista-minuten är mitt middle-name.
Därför är det bra för mig att göra listor.
Inte listor på sån't som jag "måste" ta itu med.
Jag ogillar ordet "måste".
Det finns inga "måsten".
Jo, jag måste dö en dag.
Allt annat kan jag välja att göra, eller att inte göra.
Så jag gör listor på det jag kan välja att göra.
Jag kan välja att plantera om blommorna. Men jag måste inte.
Jag kan välja att komma ihåg att gå till tandläkaren, att tvätta, att köpa kaffe eller att låta bli.

Jag har andra listor som jag tycker jättemycket om att skriva.
Det är listor på allt jag har att vara tacksam över.

När jag fokuserar på det jag har i stället för det jag inte har, och slutar upp med att ta för givet att jag ska ha en säng, mat på bordet, ben att gå med och kaffe varje dag, och i stället uppskattar det, då blir jag en lyckligare person.

"Vem har sagt att just du ska ha hörsel och syn" - Evert Taube skrev tänkvärda  ord i "Så länge skutan kan gå".



Min tacksamhetslista för i dag skulle kunna se ut så här:

  • jag sov länge i dag
  • jag hade kaffe hemma  i morse
  • jag hade köpt ett gott frukostbröd
  • jag såg ett svanpar flyga över skogen
  • jag planterade ut några vårblommor som jag köpte i går
  • solen sken
  • grannen kom och gav två barnstolar till mina barnbarn, som deras barnbarn inte längre behöver
  • jag fick lust att måla tånaglarna ute, på min altan
  • jag blev bjuden på Tacos i kväll hos min dotter med familj
  • jag har värmeljus igen (får abstinens utan!)
  • apelsinen jag åt på verandan i solen var god
  • min familj
  • solen, som såg ut som ett rött klot när den gick ner över Hilleslätten
  • fåglarna, som börjar sjunga nu
  • skrivlusten
  • mina fina vänner
  • bilen, som startar och rullar
  • att jag bor vid havet (whiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!! Lycka!)
  • tystnaden här och nu

Jag stannar där.
Tack.





Kommentarer

  1. ÅH vad jag som sista-minuten-människa och list-människa och positivitet-väljande människa känner igen mig! Inte konstigt att jag gillar jag. Kram!

    SvaraRadera
  2. Underbara listor och gillar din inställning till dem. Jag har ungefär samma inställning. Om jag vill kan jag göra det här :) Tacksamhetstankar tänker jag varje kväll. Det gör gott och ger gott. Tar inget för givet idag. God kväll.

    SvaraRadera
  3. Tack för era kommentarer Jenny och Marie-Louise!

    SvaraRadera
  4. Hahaha, såg nu att jag ju skrivit fel i min kommentar! Fast det blev bra på sitt sätt, men det skulle stå "inte konstigt att jag gillar DIG", ju. =)

    SvaraRadera
  5. Listan från mig blir: Skriv att hon skrev bra! Bockar ut den som klart!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Att jobba eller inte jobba. (That´s the question.)

Bra lördag!