I nuet finns ingen oro, ingen ångest. #blogg100 Dag 25

Att visa kärlek till sig själv kan vara så mycket.
Det kan vara att ta fram de frysta hallonen på kvällen och ställa dem i kylen över natten, så att de är tinade till frukosten.
Det kan vara att ladda kaffebryggaren, så det bara är att trycka på knappen när man sömnig och i halvkoma snubblar in i köket.

Det kan vara att betala räkningarna i tid, eller att duka fint och vackert med blommor och tända ljus fast man äter utan sällskap.

Men det kan också vara att ta beslut på, att livet är för värdefullt för att levas som vore det en halvmesyr, och göra förändringar som medför ett lyckligare liv, en gladare vardag, ett steg närmare HEAVEN nr 7!

Många av oss lever ett liv som bara blev.

 - Ja, och så blev det så att jag gifte mig med Nisse. Han var ju alltid på danserna och han kände mina kusiner.
 - Ja men, hallå, var du kär i honom, eller i alla fall intresserad?
 - Nä, men det blev liksom han och jag ...

Eller när jag frågar hon som kommer med sin anhörigproblematik, vad det är som gör att hon är kvar med sin alkoholiserade man efter 17 år, vad HON får som är bra, och hon svarar att han kör barnen till träningen på onsdagar.

Att visa kärlek till sig själv kan vara att göra en inventering då och då. Ställa sig själv några frågor, scanna av, hur har jag det egentligen?

Var det så här jag ville att mitt liv skulle bli?

Vad i livet är det som får mig att känna glädje?

Hur ofta ser jag till att uppleva det som gör mig glad?

Vad är det jag gör i livet, som får mig att känna avsky, för att jag tror att jag måste?

När vi ligger där en dag och ska ta sista andetaget kanske vi önskar att vi hade följt vårt hjärta lite oftare i stället för att låta rädslan styra. Rädslan för vad andra ska tänka, rädslan för att vi kanske ångrar oss, rädslan för att han ska supa ihjäl sig om jag går, rädslan för att pengarna inte ska räcka och rädslan för att vi inte ska klara oss och rädslan rädslan rädslan.

Det är mänskligt att känna rädsla, och ibland behöver vi ta hjälp av någon eller några för att våga. Prata om hur tankarna snurrar, än hit och än dit. Ställa oss frågan "Vad är det värsta som kan hända" och bolla med någon, eller skriva upp alla våra uppmålade skräckvisioner på ett papper, så att vi blir medvetna, och kanske inser, att det vi bär i skräckkorgen faktiskt aldrig kommer att hända.


Jag har gått emot rädslorna ett par gånger. Det har gungat under fötterna. Ordentligt.

Jag känner fortfarande rädsla inför olika beslut jag behöver ta, eller inte ta, och inför situationer där jag inte har någon lösning. Situationer som kanske blir, eller inte. Hur ska jag veta?
Det enda jag vet är det som är här och nu. I dag. Precis nu.

Just nu sitter jag i soffan och bloggar. Ute skiner solen och det blåser lite. Det enda jag hör i huset är klickljudet när mina fingrar dansar på tangenterna på min iPad.

Här och nu finns ingen oro, ingen ångest.

Oro och ångest ligger framåt, om jag väljer att börja oroa mig över om Försäkringskassan hinner betala ut mina pengar till månadsskiftet, till exempel.
Jag kan välja om jag ska gå och vrida mina händer och oroa mig över det i 6 dagar, eller släppa taget och vänta och se.
Jag har gjort vad jag kan. Jag har ringt och kollat så att dom har fått in alla uppgifter som behövs.
Jag kan inte göra mer.
Resten får jag släppa. Sätta mig i baksätet. Ha tillit.
Ingenting blir bättre om jag oroar mig. Ingenting förändras för att jag sitter här och biter på naglarna.
Så jag tänker fortsätta att vara i nuet, så gott jag kan.

Jag avslutar dagens inlägg med en dikt av Margareta Ekström.





Instruktion för skalbaggar
För att kunna flyga
måste skalet klyvas
och den ömtåliga kroppen blottas
För att kunna flyga
måste man längst ut på strået
även om det böjer sig
och svindeln kommer
För att kunna flyga
måste modet vara något större
än rädslan
och en gynnsam vind råda


Kommentarer

  1. En sådan inventering håller jag på med just nu i mitt liv.

    En underbar dikt!

    Kloka ord från dig, tack. :)

    Kram/Anna-Karin

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Matt denna natt.