Midsommartankar

Sedan 1960 har jag, med några få undantag, varje år firat midsommar på ön där jag växte upp under sommarloven och alla helger vår och höst, (till min stora förtvivlan när jag var tretton och inte fick välja).
Midsomrarna på denna ö är alldeles precis så, som midsomrar ska vara.
Det är tävlingar och lekar och Raketen och god mat och sång. Snapsvisor, Rosa på bal, Calle Schewen,  Öppna landskap och Maskros och Tjärdoft. Allt i en enda blandning.
Bland snapsvisorna finns en klar favorit, och fast jag sen sjutton midsomrar tillbaka skålar i Ramlösa eller Loka, så älskar jag att ta i allt vad jag kan i ”Vill du ha fysiken fin, ja då ska du dricka brännevin! Vill du ha ett glatt humör ska du dricka lite i ett kör”, och så vidare. 

För det går alldeles utmärkt att sjunga snapsvisor nykter. Lika bra går det att äta sill utan nubbe. Det brukar vara ett av argumenten på behandlingen för att få ha kvar Kung Alkohol i sitt liv.
– Men sillen då, till jul och midsommar? Hur ska jag kunna äta den utan nubben?
Ja det kan man undra. Och hur ska man kunna leva överhuvudtaget utan biran, groggen, vinet? Ångesten, hur dövar man den utan piller eller sprit.

Det går inte att bota själslig smärta med kemi.
Men det finns andra sätt.
Men nu är jag ledig och det är sommarnatt och fredag, och jag ser nattens ljus över havet när jag tittar ut.

Ljusa sommarnätter att vara närvarande i.
Med dofter som samlas och fågelsång.
Harvjag sagt hur tacksam jag är över att bo Nära Havet?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Omelett på flotten.

Livet är gott.

Lucia