Blogg 100 Dag 86 Kontrollbehovets gissel

Där ingen tillit finns råder kontroll. Kontroll kommer ur rädsla. I kontrollen går det inte att släppa taget, och låta saker och ting hamna där dom ska.
Resultatet blir trötthet, energibrist och leda, både hos den som håller i taktpinnen, och den som blir utsatt.
I dag ber jag om att få åka i baksätet, och släppa det som inte är mitt. Jag ber om att få slippa leva i en falsk övertygelse att det är min uppgift att ta ansvar för andra vuxna, tänka åt andra, tala åt andra, fixa andras känslor och rädda, skydda och agera på det jag TROR den andre behöver och vill ha.
Jag kan i stället fråga mig själv VAD JAG BEHÖVER, och lita på, att om någon annan behöver min hjälp, så kommer han/hon att be mig om det.
Jag ber om att få åka i baksätet, släppa taget, släppa mitt ego och ha tillit till att det blir som det ska, bara inte jag lägger mig i och försöker styra.
Att vara medberoende är bland annat att göra saker för någon annan, som han eller hon klarar alldeles utmärkt själv, på grund av ett starkt behov av att vara behövd, vara duktig och HA KONTROLL.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Bra lördag!

Att jobba eller inte jobba. (That´s the question.)