Jag sätter mig i baksätet. Blogg 100 Dag 59

I morse blev jag påmind igen, när jag läste dagens text ur "Help for helpers - daily meditations for counselers", om att släppa taget och sätta mig i baksätet.

Till det krävs tillit. Och insikten att det inte behöver vara så, att jag vet bäst vad jag behöver.

Det finns något större. Något jag kan lita på. Och jag pratar inte om kyrkans Gud, faktum är att jag har gått ur kyrkan.

Religion och andlighet är för mig två helt skilda saker.

Religion är styrande, dogmatiskt och dömande.

Andlighet är fritt, ickedömande, tillåtande.

Jag kan själv välja hur min "Gud" ska vara. Min Högre Kraft. Änglarna, Universum, välj själv.

Jag finner min andlighet i naturen, och på en del andra ställen, och i möten med andra människor.

Jag har slutat göra mig själv till Gud. Förut skulle allt bli som jag ville. Jag kunde gå genom eld och vatten för att få MIN vilja igenom.

Vänta ska jag tänka om det blev bra ...

Jag var regissören och andra människor i min närhet försökte jag få att dansa efter mitt manus.

Det som styrde mig var min kontroll, som kom ur rädsla. Rädsla som jag hade all anledning att känna med tanke på min barndom.

I dag sätter jag mig i baksätet och litar på att saker och ting hamnar där dom ska.


"Religion är för dom som är rädda att hamna i helvetet. Andlighet är för oss, som har varit där."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Omelett på flotten.

Livet är gott.

Lucia