Tofu med alger - eller dö i förtid.

Det var bättre förr.

Då kunde man baka kanelbullar utan att ha dåligt samvete.

Att rosta en macka till kvällstéet var inte kriminellt, som det är nu, åtminstone om brödet är vitt och utan fullkorn.

Ve den som tar en potatis till köttfärsbiffen på lunchrestaurangen. Det är värre än om man skulle tända en cigg där inne.

Finns det något mysigare än doften av nybakad sockerkaka? Men det är inte att tänka på, det.

Nej fy så farligt.

I går hörde jag att överviktiga människor lever kortare tid än andra. Men tänk om de lever lyckligare för att dom äter makaroner en gång i veckan? Eller kanske vågar trycka i sig ett par MUMS-MUMS på lördagskvällen?

Glasnudlar i all ära, men hur lockande låter det, när det ska vara citrongräs och 2 shoy-huvuden plus salladslök och ingefära i samma recept … Vad fasen är Shoy-huvuden? Är det någon indianstam som skalperat Shoyerna? Är dom släkt med Faneni-folket?

Man undrar ju. Eller Yoghurtkyckling från Kaxholmen! Det är ett annat recept i min GI-bok. Kaxholmen. Jo, där skulle man platsa vissa gånger. Som när det är planeringsdag på jobbet och jag hellre säger vad jag tycker än att jag får hjärtinfarkt.

Nej, jag minns när farmor hade bakat Kanelbullar och sockerkaka och det doftade ända ut på trappen av nybakt. Och jag minns vårarna i radhuset, när jag tog med våra småttingar på den första vårutflykten, och vi hade saft och bullar i ryggsäcken och satte oss i en glänta där det växte Blåsippor, (och där det numera byggs och byggs och asfalterades för länge sen), och bara njöt, och fåglarna kvittrade och ingen enda hade hört talas om GI och Sesamlax och Quinoa eller bönsallader.

Så inte vet jag hur det blir, men jag vill nog ha en smarrig smörgåstårta emellanåt, om det så ska kosta mig livet.

(Utdrag ur min blogg 2009)

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Att jobba eller inte jobba. (That´s the question.)

Bra lördag!