Sidvyer, senaste månaden

söndag 22 januari 2012

Min Högre Kraft

Jag sitter här i soffan och arbetar med en föreläsning jag ska hålla snart.
Till min inspiration tog jag fram en av mina favoritböcker ur bokhyllan. En bok som jag inte läst på länge, av Melody Beattie. Hon har skrivit om medberoendet, om andligheten, om alkoholismen och om att acceptera maktlösheten. Varje gång jag läser ett litet stycke ur hennes bok händer något inom mig. Jag hamnar på andlighetens stig direkt. Inom mig försvinner alla tvivel, allt blir bara glasklart igen. Så där glasklart som det kan bli ibland, i samtal med någon annan som går på samma stig, eller i en stund av meditation, eller när jag står och ser ut över havet, ensam med mig själv och min högre kraft.
Hon skriver "Jag har upptäckt att meditation inte är mer tidsslöseri än att tanka bilen. Meditation är ett sätt jag utnyttjar för att göra mig av med negativ energi och öppna mig själv för det positiva flödet.
Jag brukade vara mycket ängslig. Jag var orolig för vad som kunde hända, vad jag skulle göra, om det skulle duga, om jag verkligen hade något liv att leva. Jag var avundsjuk på hur andra skötte sina affärer och sina liv.
Det var onödigt att grubbla. Genom att be om insikt om Guds vilja med mig och om kraften att omsätta den i praktiken blir livet enklare. Om jag ber på det här sättet, kommer jag att få all den kraft jag behöver varje dag för att utföra det jag ska göra. Om jag inte klarar det, så behöver jag inte. Om det är meningen att jag ska göra det, så kommer jag att få kraften som behövs för uppgiften.
Det här innebär att jag kan lita på flödet."

Slut på citat.
Jag är inte religiös.
Jag tror inte på kyrkans Gud.
Ordet "Gud" kan jag byta ut mot Änglarna, Universum, min Högre Kraft eller något annat, men för enkelhetens skull använder jag "Gud". Det stör mig inte. Gud kan vara det vi vill att det ska vara.
En gång träffade jag en ung tjej, som sa att hon trodde på "Gunnar".
- OK, vem är Gunnar?
- Min döda farbror. Jag tyckte om honom när han levde.
Fine.
Tro på Gunnar. Tro på det som känns rätt för dig.
Tro inte på något, om det är vad du mår bäst av.

Jag tror på bönens kraft, och jag tror på att lämna över mina problems lösningar till något större än jag själv.
Jag tror på, att varje kväll tänka eller skriva ned det jag är tacksam över. Att jag har min familj, ett hem, en säng, mat, vänner, att jag kan se havet varje dag, att jag får vara frisk, ha varma kläder i kylan.
När jag fokuserar på det jag är tacksam över, så växer den positiva känslan i mig.

Jag tror att det är en mening med allt. Att jag kan lära mig något av alla jag möter.
Jag tror på att varje dag sitta i tystnad, andas och försöka tänka på ingenting.
Sätta mobilen på ljudlöst och ta bort allt brus.

Gud för mig är en kraft, större än jag själv.

När jag släpper självstyret och sätter mig i baksätet, så blir det väldigt bra.
Allting, faktiskt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Skriver helst i hängmattan på min blommande ö, med kaffemuggen bredvid. Jag tror att det går att skriva, tänka, sjunga, måla och rabbla ord som skapar våra liv. Affirmationer är kraftfulla! Jag har skapat ett hus vid havet på det viset. Jag vägrar att delta i samtal om vinterkräksjukor och annat elände, jag vill inte ge min uppmärksamhet till det jag inte vill ha i mitt liv, eftersom jag tror att jag drar till mig det genom att fokusera på det. Det första jag tänker på när jag vaknar är allt jag har att vara tacksam över. Dagen blir alltid så bra då. Mest glad blir jag av två älskade små ungars kiknande skratt när vi busar tillsammans. Då finns inget annat, och mitt hjärta svämmar över av rosa lyckobubblor.