I dag gästbloggar Christian Johansson hos mig! Håll till godo!

Författarskapets många Jag
Jag brukar dela upp mitt författande i olika jag. Det handlar om fyra olika jag med vilt skilda karktärer och uppgifter, men som alla är har en stor roll i att det en dag blir ett färdigt manus.
Här följer en kort presentation av dessa jag.
Idé-Jaget, Kreativitets-Jaget, Kritiker-jaget och Korr-Jaget
Först in på banan stiger Idé-Jaget, för det är med detta jag som allt börjar. Idé-Jaget dyker upp när man minst anar det. Jag kan stå i duschen eller steka ägg, eller vara på väg att somna när detta ofta överambitiösa jag dyker upp. Idé-Jaget är ibland som en kalldusch en måndag morgon och när det väl får grepp om uppmärksamheten så släpper det inte gärna taget. Ibland är det som att försöka skaka av sig en grävling som tuggar på ens ben.
Idé-Jaget bryr sig inte heller om att jag redan jobbar på ett manus. Det kräver att jag släpper allt och skriver ner vad det har kommit på. Ibland rör det som om en mening, medan det andra gånger kan producera outlinen till ett helt manus. Idé-Jaget ligger dock ofta latent och puttrar i bakgrunden. Idé-Jaget dricker gärna vin och slarvar med tider. Det är ett jag som ogillar regler och vanor och dagsrytm. Ett jag som gärna trampar andra jag på tårna. Med hälen.
Kretivitets-jaget är det jag som ser till att jag kravlar ur sängen tidig morgon och sätter mig framför laptopen även när jag förmodligen skulle må bättre av ytterligare ett par timmars sömn. Detta jag tvingar mig att skriva minst en timme om dagen – ofta på morgonen, men kan också tänka sig att slå till under sena kvällar när alla somnat. Det är Kreativitets-jaget som får mig att välja bort solen en vacker sommardag, för att istället jobba med ett kapitel som behöver ett bättre slut, eller får mig att tacka nej till en öl på puben för att skriva en dialog mellan en busschaufför och ilsken gammal tant med tax.
Kretivitets-jaget, är det jag som fått mig att sjukskriva mig från jobb, missat avtalade möten och som kommer att vara en bidragande orsak till att min hustru en dag får nog på mina: ” ... ska bara ...” och skaffar sig en hund, enbart så att jag kan slutföra ännu ett stycke medan orden fortfarande ligger färska i knoppen.
Korr-jaget är en tråkig jäkel. Han har läsglasögon och klär sig i tweedväst och gör ofta samma saker om och om och om igen. Om jag fastnade med detta jag i en hiss så skulle det nog sluta illa. Han skulle aldrig gå mot röd gubbe eller dricka snaps en onsdag. Korr-jaget kan fastna på bagateller som inget av de andra jagen skulle bekymra sig över. Det kan röra sig om ett komma, ett ord som behöver flyttas, eller en upprepning från fjorton sidor tillbaka. Korr-jaget vet vem som gjorde vad med vem och dessutom vem som sa vad till eller om vem. Korr-jaget finner allt som är inkonsekvent, eventuella hål i handlingen som behöver lappas och karaktärer som bör stärkas.
Korr-jaget skulle knappast vinna en popularitetstävlingen, men är trots allt ett jag som jag aldrig skulle klara av att vara utan.
Det sista jaget väntar ivrigt på att allt ska bli klart. Det är ett jag som bär välstruken skjorta och de senaste glasögonbågarna från Calvin Klein. Det är ett jag som har välklippta naglar och gurglar sig varje morgon. Kritik-jaget letar fel och tar inga fångar. Det är ett jag som krossar drömmar och förhoppningar och som inte bryr sig om hur mycket arbete de andra jagen lagt ner på manuset. Kritiker-jaget skakar istället bistert på huvudet medan det rynkar ogillade på näsan och säger:
”Usch och fy. Genomuselt. Skriv om.”
Kritiker-jaget har vuxit mest genom åren. Dess stämma blir högre och dess ord växer allt tyngre. Förr i tiden kunde de andra jagen kväva Kritiker-jaget, men nu har detta jag efter många år vuxit sig tillräckligt stor och stark för att kunna blåsa omkull de andra tre.
Under tiden som jag skrev manuset till min nya bok Herr Lombardo hamnade de många jagen i otaliga konflikter. Idé-Jaget stod som vanligt inte ut med Korr-jaget och Kreativitets-jaget var upprörd med Kritiker-jaget som aldrig gick att göra nöjd.
Huruvida de olika jagen gjorde sitt jobb, kan du själv bedöma den 30 januari då boken släpps. Under tiden är de fullt upptagna med att bråka och skapa nästa manus.
//Christian
För mer info om Herr Lombardo och om mitt skrivande, besök gärna min hemsida http://christian-johansson.com


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lucia

Matt denna natt.