Sidvyer, senaste månaden

torsdag 12 januari 2012

Hem, ljuva hem!

På galan för de hemlösa i vår stad tänkte jag mycket på det där att ha ett eget hem.
En plats som är min.
En dörr att stänga om mig.
Ett ställe där jag har en säng, ett kök, en soffa att koppla av och mysa i.
Kaffe i skåpet.
Konservburkar med bönor, en ostbit i kylen, mjölk, yoghurt, havreflingor att koka gröt av.
Tandborste i badrummet, dusch, toa.

Alla har inte det.

Några får sova i trappuppgångar, i källare, i bilar, hos olika kompisar i bästa fall.

Och ingen har valt att ha det så.

Ingen.

Jag kom hem från skrivretreaten i Älvdalen sent i går kväll.




Gick en långpromenad i det vackra vita landskapet och tog en lunch på hotellet. Sen bestämde jag mig för att åka hem, och packade snabbt ihop mina väskor och städade rummet.







På vägen från Älvdalen stannade jag i Mora och åt en räkmacka med en trevlig man som jag känner. Vi satt där till dom stängde.


När jag kom hem var klockan rätt mycket. Min lilla gulliga katt kom och mötte mig.
Jag hade längtat efter henne så!




Det lilla vandrarhemmet "Tre Björnar" kommer jag alltid att minnas. Frukostarna, skrivstunderna intill kakelugnen, de andra kvinnorna som var där, och upplevelsen av riktig vinter!
Jag hoppas kunna komma tillbaka.

Troligen blir det en ny skrivretreat redan i juni. Du som läser detta och gillar att skriva, tveka inte! På Facebook kan du hitta mer information om "Skrivretreat Tre Björnar", eller kontakta pensionatet direkt om du vill veta mer.


Men här och nu.

Den enda tid vi har.

Nuet.

I nuet är det dags att tina fisksoppan med saffran, som jag tog ut ur frysen.

Efter det ska jag åka till stan, jag har några uppdrag i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Skriver helst i hängmattan på min blommande ö, med kaffemuggen bredvid. Jag tror att det går att skriva, tänka, sjunga, måla och rabbla ord som skapar våra liv. Affirmationer är kraftfulla! Jag har skapat ett hus vid havet på det viset. Jag vägrar att delta i samtal om vinterkräksjukor och annat elände, jag vill inte ge min uppmärksamhet till det jag inte vill ha i mitt liv, eftersom jag tror att jag drar till mig det genom att fokusera på det. Det första jag tänker på när jag vaknar är allt jag har att vara tacksam över. Dagen blir alltid så bra då. Mest glad blir jag av två älskade små ungars kiknande skratt när vi busar tillsammans. Då finns inget annat, och mitt hjärta svämmar över av rosa lyckobubblor.